خدمات حسابرسی چیست؟

خدمات حسابرسی نوعی فرآیند نظارتی بر عملکرد حسابداران است. حسابرس در این فرآیند تمامی صورت‌های مالی یک شرکت را به دقت بررسی کرده و بدون هیچ‌گونه جانب داری میزان انطباق این اسناد با استانداردهای حسابداری و قانونی را می‌سنجد. حسابرس باید پس از بررسی گزارش‌های مالی ریسک‌های موجود را شناسایی و ارزیابی نماید. پس از آن‌که حسابرس با آگاهی کامل از استاندارد‌های حسابرسی تمامی اسناد را مورد بازبینی قرار داد گزارشی تهیه نموده و با توضیح روند کار، نظر خود را نسبت به گزارشات مالی اعلام می‌کند.

نحوه ارائه گزارش حسابرسی در خدمات حسابرسی

این گزارش باید همزمان با ارائه اظهار‌نامه یا نهایتاً تا سه ماه پس از مهلت انقضای ارائه اظهارنامه عملکرد هر سال به اداره دارایی تحویل داده شود، در غیر این صورت علاوه بر آن‌که درآمد مودی از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد، جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات متعلق نیز به دلیل عدم ارائه گزارش حسابرسی در تاریخ مقرر از مودی دریافت می‌گردد.

مزایای خدمات حسابرسی در شرکت ها

حضور حسابرس در شرکت‌ها

از آن‌جا که غالباً حسابرسی به صورت سالیانه انجام می‌شود، بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به جای حسابرس داخلی از خدمات شرکت های حسابرسی استفاده کنند. هر حسابرس پس از آن‌که صورت‌های مالی را از تمامی جوانب مورد بررسی قرار می‌دهد، باید اظهار‌نظر خود را به صورت گزارشی استاندارد تهیه نموده و به عنوان نتیجه نهایی حسابرسی ارائه دهد.

تاثیر گزارش حسابرسی بر فعالیت یک شرکت

اسناد مالی هرشرکت باید به گونه‌ای تنظیم شود، که در نتیجه حسابرسی رای مقبول یا مشروط برای آن صادر گردد، در غیر این صورت آن شرکت فاقد اعتبار کافی بوده و معاملات سهام آن تا برطرف شدن مشکلات متوقف خواهد شد.

زمان حسابرسی شرکتها در خدمات حسابرسی

زمان حسابرسی شرکت ها در 3 دسته قرار میگیرند:.

حسابرسی ضمنی: به دلیل محدودیت‌هایی که بعد از پایان سال مالی و تهیه گذارشات وجود دارد، برخی شرکتها ترجیح می‌دهند تا بخشی از فرآیند حسابرسی شرکت را در طول سال مالی انجام دهند و به همین دلیل به آن حسابرسی ضمنی گفته می‌شود.

حسابرسی مداوم: در برخی از شرکتهای بزرگ و یا به دلیل شرایت خاص، حسابرسان ترجیح می‌دهند تا در طول سال مالی فرآیند حسابرسی را به صورت مدوام انجام دهند، به همین دلیل به این نوع از حسابرسی شرکتها، حسابرسی مداوم گفته می‌شود.

حسابرسی نهایی: حسابرسی نهایی معمولا در انتهای سال مالی و یا پس از بسته شدن پرونده مالی شرکتها انجام می‌شود.

ویژگی خدمات حسابرسی در شرکت ها

مدارک مورد نیاز برای حسابرسی شرکت:

اسناد معتبر رسمی و غیر رسمی شامل سندهاى دریافت و پرداخت، هزینه ایاب و ذهاب، فاکتورهاى خرید و فروش، قراردادهای شرکت، قبوض و حواله‌هاى انبار، رسیدهاى صادر شده و…

دیگر مدارک مورد نیاز شامل محاسبات حسابرسی، تکنیکهای حسابرسی، شمارش بازرس عینی، سند رسمی، محاسبه مجدد، تطبیق اطلاعات مربوط به یکدیگر، رسیدگی به دفاتر و مدارک معین و مشاهدات و ملاحظات می باشد.

اظهارات اشخاص ثالث

برای حسابرسی تنها نمی‌توان به اسناد اتکا کرد و به همین دلیل حسابرس ممکن است از اظهارات کارکنان مثل مدیران ارشد بهره ببرد.

مشاهدات عینی

یک حسابرس خوب باید بتواند با مشاهدات عینی میزان مطابقت اسناد با شرایط واقعی را بسنجد که شامل زمین، فروشگاه‌ها، انبار و … می‌شود. با این وجود برخی از دارایی‌های نامشهود را نمی‌توان با این روش مورد بررسی قرار داد.

مراحل حسابرسی شرکتها در خدمات حسابرسی

مراحل حسابرسی شرکت‌ها در خدمات حسابرسی به طور کلی شامل چند مرحله اصلی است که برای بررسی و ارزیابی صحت اطلاعات مالی شرکت انجام می‌شود. این مراحل عبارتند از:

1.تشکیل پرونده

حسابرس باید دو نوع پرونده جاری و دائم را برای شرکت تشکیل دهد. در تشکیل پرونده باید مواردی مانند تهیه زونکن، دیوایدر (جدا‌کننده) برای هر سرفصل و استفاده از برنامه رسیدگی را در نظر داشته باشید.

2.تهیه تراز آزمایشی

یک حسابرس باید تراز آزمایشی از شرکت تهیه کند تا مانده های نهایی شرکت را مورد بررسی قرار دهد.

3.تهیه کاربرگ‌های اصلی برای حسابرسی شرکت

در این مرحله  از خدمات حسابرسی حسابرس باید کاربرگ‌های اصلی را برای حسابرسی شرکت خود تهیه نماید. این کاربرگ‌های مورد نیاز برای همه شرکتها یکسان نمی باشد.

4.ارسال تاییدیه

برای تاییدیه حسابرسی شرکت، حسابرس باید از بانک‌هایی که شرکت در آن‌ها حساب دارد و یا از آن‌ها تسهیلات دریافت کرده است، فرم تاییدیه دریافت نماید.

این فرم‌ها شامل موارد زیر می باشند:
  • فرم تاییدیه پیمانکار برای پیمانکار پروژه ( برای شرکتهایی است که خودشان کارفرمای دیگران هستند)
  • فرم تاییدیه سرمایه‌گذاری در سهام‌های شرکت
  • فرم تاییدیه کالاهای امانی
  • فرم تاییدیه بدهی یا طلب برای بدهکاران و بستانکاران تجاری، پیش دریافت‌ها و پیش‌پرداخت‌ها، اسناد دریافتی و پرداختی
  • فرم تاییدیه پرسنل به منظور ثبت مانده‌های بدهکاران پرسنل، صندوق
  • فرم تاییدیه کارفرما برای کارفرمای پروژه‌ها (برای شرکتهای است که پروژه‌ها را به دیگر پیمانکاران می‌سپارند)

6.رسیدگی به حساب صندوق و تنخواه گردان

اگر شرکت حساب صندوق یا تنخواه گردان داشته باشد ، حسابرس باید طبق آئین‌نامه صندوق و تنخواه، بالاترین گردش حساب را بررسی نماید و آن را با آئین‌نامه مطابقت دهد. در این مرحله باید توجه داشته باشید که باقی مانده حساب در صندوق و تنخواه گردان نباید از سقف تعیین شده بیشتر شود.

 نکات قابل پیگیری در مورد حساب صندق و تنخواه گردان در خدمات حسابداری شامل موارد زیر می‌شود:

*تعیین حداکثر سقف برای حساب‌های صندوق و تنخواه در طول سال و تطبیق آن با آئین‌نامه شرکت یا مجوز سقف

*بررسی تضمین دریافت شده از صندوقدار و تنخواه گردان با توجه به بالاترین سقف وجه

*بررسی دریافت‌ها و پرداخت‌ها عمده حساب‌ها در صندوق و تنخواه

*حصول اطمینان از تسعیر ارز نزد تنخواه و صندوق بر اساس نرخ ارز در پایان سال

*استخراج مانده تنخواه و صندوقی که راکد یا بدون استفاده بوده و هنوز تسویه نشده است

*دریافت تاییدیه از تنخواه گردان و صندوق دار

*بررسی شمارش صندوق و تنخواه توسط مسئولین مالی

خدمات حسابرسی در شرکت ها چیست؟

حسابرسی نهایی چیست؟

حسابرسی نهایی به معنای بررسی صورت حساب های مالی و اسناد نهایی یک دوره مالی و تهیه گزارشات نهایی توسط حسابرس است. حسابرس در این گزارشات که معمولا بعد از پایان سال مالی انجام می‌شود، باید عملکرد و نحوه فعالیت شرکت را مشخص نماید.

چرا باید از خدمات حسابرسی استفاده کرد؟

مالکان کسب و کار ها زمان کافی برای رسیدگی به امور حسابداری و مالی سازمان را ندارند و ترجیح میدهند از تخصص افرادی که در امور مالی بی طرف هستند برای این کار استفاده کنند. اهمیت حسابرسی در کسب و کار ها به این دلیل است که میتوان گزارش حسابرسی را برای بررسی امور مالی و حسابداری ارائه داد.

برای آن که بازرس قانونی بتواند بهتر امور را بررسی کند حسابرس گزارش های دقیقی را تهیه میکند. میتوان با استفاده از گزارش های حسابرسی برای امور مالیاتی کسب و کار نیز اطلاعات لازم را کسب کرد و قوانین و مقررات مالیاتی را در مورد امور سازمان پیاده سازی کرد.

اسنادی که حسابرسان مالیاتی مورد بررسی قرار می‌دهند:

به طور کلی اهداف خدمات حسابرسی را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • اعتبار
  • کامل بودن
  • مالکیت و تعهدات
  • صحت محاسبات‌
  • ارزشیابی
  • طبقه بندی و افشا‌

انواع حسابرس در خدمات حسابرسی

در خدمات حسابرسی، حسابرسان می‌توانند بر اساس نوع و سطح مسئولیت‌های خود به دسته‌های مختلفی تقسیم شوند. انواع مختلف حسابرس عبارتند از:

حسابرس مستقل

حسابرسان مستقل معمولا در شرکت های مخصوص حسابرسی کار می‌کنند و گزارش های آن ها به مجمع عمومی صاحبان سهام می‌رسد. کار حسابرسان مستقل بر اساس قرارداد هایی است که میان شرکت های مختلف و شرکت های حسابداری بسته می‌شود. در واقع می‌توان گفت که حسابرسان مستقل مانند یک رابط بین صاحب شرکت و مدیر شرکت عمل می‌کنند. حسابرسان مستقل در این شرکت ها به امور مالی شرکت ها و سازمان ها و موسسات می‌پردازند.

حسابرس داخلی

حسابرس داخلی در واقع کارمندانی هستند که به‌طور دوره‌ای و بسته به حجم فعالیت‌های شرکت، گزارش‌های خود را به مدیران ارائه می‌دهند. این دوره‌ها می‌توانند به صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه تعیین شوند. حسابرس داخلی با بررسی مستمر و دقیق فعالیت‌های مالی و عملیاتی شرکت، به شناسایی مشکلات و ریسک‌های احتمالی می‌پردازد و پیشنهادات لازم برای بهبود فرآیندها و سیستم‌های کنترل داخلی را ارائه می‌کند. این ارزیابی‌ها به مدیران کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در راستای بهینه‌سازی عملکرد مالی و عملیاتی اتخاذ کنند. همچنین، گزارش‌های حسابرس داخلی معمولاً شامل تحلیل‌هایی از کارایی سیستم‌های مالی، شفافیت در عملکرد واحدهای مختلف و انطباق با قوانین و مقررات است.

حسابرس دولتی

حسابرسان دولتی وظیفه دارند معاملات موسسات دولتی را بررسی و کنترل کنند. این امر به این منظور اتفاق می‌افتد که فعالیت های مالی و اقتصادی این شرکت های دولتی ارزیابی شوند تا از صحت انجام آن ها و رعایت حد قوانین اطمینان حاصل شود.

انواع خدمات حسابرسی در شرکت ها

خدمات حسابرسی قابل ارایه در شرکت پارس حسابان ماندگار اطلس:

  • بررسی صورت های مالی
  • حسابرسی ویژه
  • حسابرسی مالیاتی
  • حسابرسی صورت های مالی جهت ارایه به بانک ها
  • حسابرسی عملیاتی
  • حسابرسی داخلی ارگان های دولتی، شرکت ها و موسسات