خدمات بیمه تامین اجتماعی

خدمات بیمه تامین اجتماعی

خدمات بیمه تامین اجتماعی: رسیدگی به حساب و کتاب بیمه شدگان تامین اجتماعی، درحقیقت همان حسابداری بیمه می باشد . این موضوع اهمیت بسیار بالایی داشته و از مزایای زیادی برخوردار است.

شرکت حسابداری پارس حسابان ماندگار اطلس، تمامی خدمات مربوط به حسابرسی و حسابداری بیمه تامین اجتماعی را با تجربه و تخصص کافی اناجم می دهد. صفرتا  صد خدمات مالی و حسابرسی بیمه شرکت ها و موسسات در کرج و تهران، را به همراه کارشناسان کاربلد ما بسپارید.

خدمات بیمه تامین اجتماعی

خدمات حسابداری بیمه تامین اجتماعی، فرایندی است که در آن عملیات مالی و حسابداری مرتبط با بیمه انجام می‌شود. بیمه تامین اجتماعی یک نهاد دولتی است که با هدف ارائه خدمات بیمه و حمایت از کارگران و خانواده‌هایشان تشکیل شده است.

این نهاد برای این منظور از کارگران و کارفرمایان حق بیمه دریافت می‌کند و پس از انجام فرایندهای مربوط به محاسبه بیمه، پرداخت حقوق و مزایا و محاسبه مبالغ مستحق بیمه به صورت ماهانه به کارگران و خانواده‌هایشان پرداخت می‌کند.

تمامی خدمات شامل انجام عملیات مالی مربوط به پرداخت بیمه، محاسبه مبالغ مستحق بیمه، تهیه صورت‌های مالی و گزارش‌های مربوط به بیمه تامین اجتماعی می‌شود. در واقع، حسابداری بیمه تامین اجتماعی به منظور رصد و کنترل مالی و مالیاتی نظام بیمه تامین اجتماعی و تضمین حقوق کارگران و خانواده‌هایشان انجام می‌شود.

حسابداری بیمه تامین اجتماعی

تاریخچه حسابداری بیمه

حسابداری بیمه تاریخچه‌ی طولانی و پیچیده‌ای دارد که از قرن 17 میلادی آغاز شده است. در آن زمان، بیمه به صورت خصوصی ارائه می‌شد و شرکت‌های بیمه خصوصی به منظور رصد و کنترل مالی و مالیاتی نظام بیمه، از حسابداری استفاده می‌کردند.

در سال 1880، بریتانیا اولین قانون بیمه اجباری را برای کارگران راه‌اندازی کرد. این قانون به منظور حفظ حقوق و مزایای کارگران و خانواده‌هایشان در مواقع بیماری، صدمات و بیکاری به وجود آمد. با وضع قانون بیمه اجباری، نظام بیمه به صورت عمومی تر و تحت نظارت دولت قرار گرفت و حسابداری بیمه نیز با توجه به این تغییرات، تغییراتی را نیز در پیش گرفت.

در ایالات متحده، نظام بیمه تامین اجتماعی بوجود آمد و در همان زمان، حسابداری بیمه تامین اجتماعی نیز به صورت مجزا به وجود آمد. سازمان حسابداری بیمه تامین اجتماعی به منظور رصد و کنترل مالی و مالیاتی نظام بیمه تشکیل شد و با توجه به تغییرات قوانین و مقررات بیمه، حسابداری بیمه نیز همواره تحت تغییر و بهبود قرار گرفته است.

حسابداری بیمه تامین اجتماعی چیست؟

حسابرسی بیمه تأمین اجتماعی چیست؟

رسیدگی به مدارک و اسناد موجود در دفاتر قانونی کارفرمایان شرکت ها را حسابرسی بیمه تامین اجتماعی می گویند. این افراد که دارای پرونده در سازمان تامین اجتماعی می باشند. تمامی کارفرمایان دارای کد کارگاهی هستند که موسسه حسابرسی بیمه تامین اجتماعی آن را صادر کرده است.

در حسابرسی بیمه تامین اجتماعی تمامی سند های مالی موجود در کارگاه ها که با حساب های هزینه ای مطابقت دارند ، تجزیه و تحلیل می شود. از این طریق می توان مطمئن شد که کارفرما حق بیمه را پرداخت میکند.

نقش ماده 28 و 38 قانون تأمین اجتماعی در حسابرسی بیمه

این دو ماده اساسی در قانون بیمه، پایه اصلی کار حسابرسی بیمه را تعیین میکنند.

ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی: بر اساس این قانون منابع درامد سازمان را مشخص می کند. ۳۰ درصد از حقوق متعلق به حق بیمه می باشد، که ۷ درصد آن  متعلق بیمه شده و ۲۰ درصد کلی آن بر عهده کارفرمایان پرداخت می شود. 3 درصد مابقی توسط دولت تامین می شود.

ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی: تمام کارفرمایانی که تحت پوشش عضویت سازمان تامین اجتماعی می باشند، بایستی کارکنان خود را بیمه کنند . همچنین نیروهایی که در پروژه های قراردادی و مناقصه ای مشغول بکار می باشند، باید بیمه شوند.

از این طریق از رعایت حقوق بیمه ای کارکنان کارگاه ها توسط کارفرمایان مطمئن شوید و همچنین می توانید از اجرای قوانین تامین اجتماعی نیز اطمینان حاصل کنید.

حسابداری بیمه

ویژگی حسابدار بیمه تامین اجتماعی

حسابداران بیمه تامین اجتماعی برخی ویژگی‌هایی دارند که برای انجام وظایف حسابداری در این حوزه بسیار مهم هستند. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

تیک آبی داشتن دانش و تخصص حسابداری بیمه و مالیات: آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به بیمه و مالیات و توانایی اعمال این قوانین در خدمات مالی بیمه تامین اجتماعی.

تیک آبی دقت و نکته بینی: در حسابداری بیمه، هر یک از اطلاعات و ارقام بسیار حائز اهمیت است و اشتباه در این اطلاعات ممکن است باعث مشکلات بزرگی برای بیمه تامین اجتماعی و کارگران شود. بنابراین، دقت در این کار از ویژگی‌های مهم حسابدار بیمه تامین اجتماعی است.

تیک آبی قابلیت برقراری ارتباط با دیگران: حسابداران بیمه تامین اجتماعی باید با دیگران، از جمله کارگران، مدیران و کارفرمایان، به خوبی همکاری کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

تیک آبی توانایی حل مشکلات: بسیاری از موارد، حسابداران بیمه تامین اجتماعی باید تصمیم‌هایی درباره مسائل مالی و حسابداری بگیرند. بنابراین، توانایی تصمیم‌گیری در شرایط مختلف از ویژگی‌های مهم می باشد.

تیک آبی حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات: حسابداران بیمه تامین اجتماعی باید اطلاعات مربوط به کارگران و خانواده‌هایشان را حفظ کنند و از دسترسی غیرمجاز به این اطلاعات جلوگیری کنند.

حسابداری بیمه بیکاری چیست؟

فرایندی است که در آن عملیات مالی و حسابداری مرتبط با بیمه بیکاری انجام می‌شود. بیمه بیکاری یکی از شاخه‌های بیمه تامین اجتماعی است که با هدف پرداخت یارانه به افراد بیکار تشکیل شده است.

در خدمات مربوط به این موضوع، اطلاعات مربوط به شرکت‌ها و کارفرمایان جمع‌آوری شده و پس از محاسبه مبالغ مستحق بیمه بیکاری، به صورت ماهانه به افراد بیکار پرداخت می‌شود. این حسابداری شامل تهیه صورت‌های مالی و گزارش‌های مربوط به بیمه بیکاری نیز می‌شود.

استاندارد 28 حسابداری بیمه چیست؟

یکی از استانداردهای مهم بیمه است که توسط شورای حسابداری استانداردهای بین‌المللی تدوین شده است. این استاندارد به بیمه‌گذاران (شرکت‌های بیمه) اجازه می‌دهد تا مبالغ مورد انتظار خسارت‌های آینده را در قالب پرونده خسارت و به صورت خالص در دفتر حسابداری خود ثبت کنند.

با توجه به این که در حوزه بیمه، خسارت‌های آینده قابل پیش‌بینی نیستند و ممکن است بیشتر یا کمتر از مبالغ پیش‌بینی شده باشند، این استاندارد به بیمه‌گذاران اجازه می‌دهد که با توجه به تحلیل و تخمین‌های خود، مبالغی را برای پوشش خسارت‌های آینده در نظر بگیرند. این اجازه به کارفرمایان کمک می‌کند تا در پرداخت خسارت‌های آینده، منابع مالی خود را مدیریت کنند و بهترین استفاده را از منابع مالی خود داشته باشند.

استاندارد 28 حسابداری بیمه همچنین شرایط استفاده از پرونده خسارت را مشخص می‌کند و مشخصاتی را برای این پرونده‌ها تعیین می‌کند. این استاندارد، بیمه‌گذاران را تشویق می‌کند تا از پرونده‌های خسارت خود به عنوان یک ابزار مدیریتی برای پیش‌بینی و مدیریت خطرهای آینده استفاده کنند.

انواع حسابداری بیمه تامین اجتماعی

بهترین نرم‌ افزار حسابداری برای شرکت‌ های بیمه

انتخاب بهترین نرم‌افزار حسابداری برای شرکت‌های بیمه، به استفاده از نرم‌افزاری مناسب برای نیازهای خاص این حرفه بستگی دارد. عوامل زیادی در این امر تاثیر گذار است، از جمله:

  • امکانات مالی و حسابداری: نرم‌افزار باید قابلیت‌های مالی و حسابداری کافی را داشته باشد تا بتواند به نیازهای شرکت‌های بیمه پاسخ دهد. به عنوان مثال، باید قابلیت ثبت صورت‌های مالی، ایجاد گزارش‌های مالی، مدیریت درآمدها و هزینه‌ها، محاسبه سود و زیان و غیره را داشته باشد.
  • قابلیت پشتیبانی بیمه‌های مختلف: یک شرکت ممکن است تحت پوشش بیمه‌های مختلفی باشد. بنابراین، نرم‌افزار باید قابلیت پشتیبانی از بیمه‌های مختلف، از جمله بیمه خسارت، بیمه عمر، بیمه بیکاری و غیره را داشته باشد.
  • ویژگی یکپارچه‌سازی با سایر سیستم‌های شرکت: نرم‌افزار مورد نظرباید قابلیت یکپارچه‌سازی با سایر سیستم‌های موجود در شرکت، از جمله سیستم‌های مدیریت مشتریان و بیمه‌گذاران، را داشته باشد.
  • حفاظت از اطلاعات: در صنعت بیمه، اطلاعات مشتریان و بیمه‌گذاران حائز اهمیت بالایی است. بنابراین، بهترین نرم افزار باید از نظر امنیتی قوی بوده و از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات جلوگیری کند.
  • هزینه نرم‌افزار حسابداری بیمه: این عامل برای شرکت‌های بیمه یک عامل مهم است. باید نرم‌افزاری با قیمت مناسب و قابلیت‌های مورد نیاز تهیه شود تا تمامی نیازهای شرکت برطرف شود.

پاسخ به سؤالات متداول

1- حسابداری بیمه‌ ایران  و کوثر چه تفاوتی با حسابداری بیمه تامین اجتماعی دارد؟

فرایندها ، نرخ‌ها و معافیت‌های بیمه‌ای در این موسسات با یکدیگر متفاوت است.

2- هزینه بیمه مازاد چیست؟

اگر شخص بیمه‌گذار و کارفرما ، بخواهد که بیمه‌گر مبلغ مازادی را هنگام وقوع حوادثی و مسائلی پرداخت کند. در این صورت بایستی، علاوه بر حق بیمه اصلی هزینه مازاد نیز پرداخت کند.

3- بیمه کارسخت و زیان‌آور چقدر می باشد؟

کارفرما باید به این نکته مهم نیز دقت کند، علاوه بر پرداخت 23% حق بیمه‌، که برای محاسبه بیمه کارهای سخت و زیان‌آور در نظر گرفته شده ، بایستی بابت مستمری کارهای سخت و زیان‌آور4 درصد هم پرداخت کند.

4- جریمه عدم ارسال لیست بیمه چقدر است؟

اگراین لیست در مهلت مقرر (تا یک ماه پس از پایان هر ماه) ارسال نشود، کارفرمایان  شامل جریمه 10 درصدی خواهند شد. در مورد پیمانکاران این  قضیه متفاوت است. در صورتی که پیمانکار لیست بیمه را فقط یکبار رد کرده باشد، جریمه نخواهد شد.

شماره تماس با شرکت حسابداریبیمه تامین اجتماعی

شرکت حسابداری در کرج 09129153507

شرکت حسابداری در کرج 09373706567

  026-34251626

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *