دریافت شناسه کالا و خدمات

دریافت شناسه کالا و خدمات

شناسه کالا و خدمات : از تاریخ 1401/08/01، در ایران الزاماتی برای صدور صورتحساب الکترونیکی اعمال شده است. یکی از این الزامات، دریافت شناسه کالا و خدمات و استفاده از آن است. بر اساس مقررات و توافقات با وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئولیت ارائه شناسه کالا و خدمات در اجرای پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی به عهده مؤدیان مالیاتی است.مؤدیان مالیاتی موظفند از طریق روش‌هایی که در ادامه توضیح داده شده، به اخذ/تعیین شناسه کالا و خدمت خود اقدام کنند و از آن در صورتحساب‌های الکترونیکی استفاده نمایند.

البته امکان استفاده از شناسه کالا و خدمت بصورت عمومی نیز در ابتدا فراهم شده است. مؤدیانی که به هر دلیلی امکان اخذ و استفاده از شناسه اختصاصی را ندارند، می‌توانند از شناسه عمومی در صورتحساب‌های الکترونیکی خود استفاده کنند.
شرکت پارس حسابان ماندگار اطلس ، مؤسسه مالی و حسابداری با مجموعه کاربلد و تخصصی در کرج فعالیت می‌کند. تیم مدیریت با سابقه‌ای برجسته و کارشناسان ما با تسلط بر امور مالیاتی و سامانه مودیان، به حل تمامی مسائل مرتبط در این زمینه پرداخته و به تفصیل مشاوره ارائه می‌دهند. هدف اصلی شرکت پارس حسابان، رشد و تعالی مشتریان خود در چارچوب همکاری بلندمدت است.

شناسه خدمت

شناسه کالا چیست؟

شناسه کالا یک مفهوم است که به یک مجموعه از ویژگی‌های ماهیتی کالا اطلاق می‌شود. این ویژگی‌ها شامل نوع کالا، جنس کالا، مدل آن، و همچنین نام تجاری که در شرح تجاری کالا ذکر شده است، می‌باشد. با ثبت بخش‌های توصیفی مرتبط در سامانه شناسه کالا توسط کاربر یا صاحب کالا، این شناسه صادر می‌شود.
طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در سال 1392 مصوب شده است، این شناسه یا کد به‌عنوان زبان مشترک و عامل شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در زنجیره تامین ایفا می‌کند. شناسه کالا ممکن است شناسه داخلی باشد که توسط سامانه شناسه کالا به آن کالا تخصیص داده شده است، یا شناسه معتبر بین‌المللی مانند شناسه GTIN باشد. به هر حالت، استعلام این شناسه با استفاده از سامانه شناسه کالا، اطلاعاتی راجع به کالا را برای فرد استعلام کننده در دسترس قرار می‌دهد و به عبارت دیگر، به عنوان کد شناسنامه کالا شناخته می‌شود.

شناسه عمومی کالا

جهت تسهیل اجرای گام نخست از اجرای صورتحساب الکترونیکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در هماهنگی با وزارت اقتصاد و امور دارایی اقدام به تهیه فهرستی از دسته‌های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا نموده است. این اقدام به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای مؤدیان مالیاتی می باشد. در گام اول، در صورت عدم امکان تعیین یا دریافت شناسه اختصاصی کالا، مؤدیان مالیاتی می توانند از فهرست مذکور برای دریافت شناسه عمومی کالا استفاده نمایند.

نحوه استعلام و دریافت شناسه عمومی کالا

مورد استثنایی در روند اخذ شناسه برای کالاها، استفاده از شناسه اختصاصی نیست. به عبارت دیگر، مؤدیان و فعالین نمی‌توانند شناسه عمومی کالا را به صورت اختصاصی اخذ کنند بلکه می‌بایست از فهرستی که در اختیارشان قرار می‌گیرد استفاده کنند. به منظور دریافت آخرین فهرست شناسه عمومی، فعالین می‌توانند به درگاه شناسه کالا و خدمت سازمان امور مالیاتی به آدرس stuffid.tax.gov.ir مراجعه کنند. این فهرست شامل آخرین شناسه‌های عمومی کالاها می‌باشد.

شناسه کالا و خدمات

پاسخگویی به سوالات و پشتیبانی شناسه عمومی کالا

مؤدیان محترم می‌توانند مشکلات و سوالات خود در خصوص شناسه عمومی کالا را از طریق مسیرهای زیر پیگیری و همچنین پشتیبانی نمایند:
ثبت و پیگیری مشکل در سامانه جامع تجارت: با ورود به سامانه جامع تجارت، مؤدیان محترم می‌توانند گزینه ثبت و پیگیری مشکل را انتخاب کرده و با انتخاب گزینه درخواست جدید، در گروه شناسه کالا و شاخه شناسه عمومی، درخواست صدور و دریافت شناسه عمومی کالا مرتبط با کالای خود را ثبت کنند.

شناسه اختصاصی کالا

شناسه کالا به عنوان موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان زبان مشترک کالا در سامانه‌های اطلاعاتی معرفی شده است. بسیاری از فعالان اقتصادی پیش از این در فرآیندهای مختلف تجاری از جمله واردات کالا و ثبت آمار تولید، از شناسه عمومی و اختصاصی کالا برای اخذ و استفاده کرده‌اند. افرادی که تا پیش از این از درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir شناسه کالای خود را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از همین شناسه کالا برای صدور صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند و نیازی به مراجعه مجدد برای دریافت شناسه اختصاصی یا عمومی کالا ندارند.
توجه: شناسه اختصاصی کالا باید توسط اشخاصی که دارای صلاحیت تولید (تولیدکنندگان) و واردکنندگان هستند، دریافت شود. بنابراین، اگر شما جزو این دو گروه نباشید، نیازی به اقدام برای دریافت شناسه اختصاصی کالا ندارید.

نحوه استعلام و دریافت شناسه اختصاصی کالا

مؤدیانی که دارای صلاحیت تولید کننده و وارد کننده هستند، می‌توانند با مراجعه به درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir نسبت به اخذ نقش تجاری و سپس اخذ شناسه کالا اقدام نمایند. همچنین، افرادی که خود صاحب صلاحیت تولید کننده یا وارد کننده نیستند، باید از حلقه‌های قبلی زنجیره تجاری برای دریافت شناسه کالا اقدام کنند.

شناسه اختصاصی کالا
نکته مهم در مورد شناسه کالای اختصاصی: بر اساس توضیحات، تاکید شده است که شناسه کالای اختصاصی مربوط به اشخاص تولید کننده و وارد کننده است. افرادی که یک کالا را وارد کشور می‌کنند یا آن را در حین تولید ایجاد می‌کنند، باید شناسه کالای اختصاصی دریافت کنند. بنابراین، افرادی که فقط به خرید و فروش کالاها مشغول هستند، در اصل نیازی به دریافت شناسه کالای اختصاصی ندارند، زیرا کالایی که از تولید کننده یا وارد کننده می‌آید، قبلاً دارای یک شناسه اختصاصی کالا است و ایشان هم می‌توانند از همان شناسه کالا استفاده کنند.
یکی از دلایل مورد استفاده از شناسه کالا توسط مؤدیان و الزام آن توسط سازمان امور مالیاتی، پیگیری و ردیابی زنجیره تامین کالاهاست. این شناسه باعث می‌شود که منشأ یک کالا، اطلاعات درباره کدام کسانی آن را تولید یا وارد کرده‌اند و کدام کسانی به دست داشته باشند، به صورت شفاف درآید.

به عبارت دیگر، شناسه کالای اختصاصی به شفافیت نوع کالا بین خریدار و فروشنده کمک می‌کند. با توجه به اینکه برای برخی از اقلام کالایی امکان دریافت شناسه کالا فراهم نشده است، فعالین محترم می‌توانند در صورت مواجهه با این اقلام، از شناسه کالا بصورت عمومی موقت استفاده کرده و با استفاده از راهنمای درخواست ایجاد سرفصل در سامانه شناسه کالا، درخواست سرفصل متناظر با کالای خود را برای برقراری امکان دریافت شناسه کالا ثبت نمایند.

پاسخگویی به سوالات و پشتیبانی شناسه اختصاصی کالا

با توجه به مشکلات و سوالاتی که دریافت کنندگان شناسه کالا ممکن است داشته باشند، می‌توانند از روش‌های زیر برای پیگیری اختصاصی خود استفاده نمایند:
1. سامانه پشتیبانی 124: این سامانه، سامانه پاسخگویی تلفنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و شماره تماس آن 124 می‌باشد. با تماس به این شماره، می‌توانید سوالات و مشکلات خود را در خصوص شناسه کالا بصورت اختصاصی مطرح کنید.
2. سامانه جامع تجارت: در سامانه جامع تجارت، می‌توانید با ورود به سامانه، گزینه ثبت و پیگیری مشکل را انتخاب کرده و با انتخاب گزینه درخواست جدید، نسبت به ثبت درخواست خود در گروه شناسه کالا اقدام کنید.
3. مکاتبه اداری: بر اساس گروه اقلام کالایی مورد سوال، می‌توانید برای مکاتبه با دفاتر تخصصی مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه بنویسید و مشکلات و سوالات خود را از طریق این طریق پیگیری کنید.

نحوه استعلام و دریافت شناسه عمومی کالا

شناسه خدمت

با توجه به موضوع شناسه کالا، در مورد شناسه خدمت نیز استفاده از یک شناسه خاص و اختصاصی اولویت دارد. بنابراین، مودیان محترم برای صدور صورتحساب الکترونیکی خدمات خود، باید شناسه خدمت را دریافت و استفاده کنند. با این حال، در مرحله اول اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، امکان دریافت شناسه خدمت به صورت عمومی نیز فراهم شده است. بنابراین، انجمن ها، اتحادیه ها و سایر تشکل ها می توانند به نمایندگی از اعضای خود اقدام به دریافت شناسه خدمت عمومی نمایند و آن را برای ثبت صورتحساب الکترونیکی با اعضای خود به اشتراک بگذارند.

شناسه خدمت عمومی

شناسه خدمت عمومی را می‌توان از آدرس www.stuffid.tax.gov.ir به دست آورد. اما متاسفانه لیست شناسه خدمت عمومی موجود در این سایت بسیار محدود می‌باشد و اکثر مؤدیانی که به ارائه خدمات می‌پردازند، به ناچار به سمت اخذ شناسه خدمت اختصاصی میل پیدا می‌کنند و به عبارتی ناچار به استفاده از شناسه خدمت اختصاصی هستند. این موضوع یک چالش برای شناسه کالا کمتر دیده می‌شود و معمولاً کسانی که کالا می‌فروشند، توانسته‌اند در ابتدا از شناسه کالای عمومی بهره‌مند شوند.

شناسه خدمت اختصاصی

بر اساس بررسی‌ها، بیشتر افرادی که خدمت‌هایی ارائه می‌دهند، از شناسه خدمت اختصاصی استفاده می‌کنند. دلیل این انتخاب عدم یافتن شناسه خدمت عمومی مربوط به کسب و کارشان است. اگر به دنبال یک شناسه خدمت هستید، توصیه می‌شود که سعی کنید یک شناسه خدمت اختصاصی برای خود ایجاد کنید و از استفاده از شناسه‌های عمومی منقضی شده و نامربوط خودداری کنید زیرا این به نتیجه مطلوب نمی‌انجامد.

شناسه کالا چیست؟

نحوه استعلام و دریافت شناسه اختصاصی و عمومی خدمت

برای اخذ شناسه خدمت، مودیان محترم می بایست به درگاه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به آدرس www.portal.gs1-ir.org مراجعه نمایند. در صفحه اصلی سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir، راهنمای دریافت شناسه خدمت در بخش مستندات عمومی در دسترس کاربران قرار گرفته است. تنها تفاوت بین شناسه اختصاصی و شناسه عمومی خدمت در این است که جهت اخذ شناسه خدمت به صورت اختصاصی، مؤدی ارائه دهنده خدمت اقدام می کند، در حالی که برای شناسه خدمت به صورت عمومی، اخذ کننده شناسه خدمت تشکل‌های مربوطه، عهده دار این مسئولیت خواهند بود.

شناسه کالا سامانه مودیان

شناسه کالا، سامانه مودیان یک کد است که برخی از ویژگی‌های ماهیتی کالا را نمایان می‌کند، از جمله نوع، جنس، مدل، برند و نام تجاری. این کد توسط سامانه جامع تجارت به هر محصول اختصاص می‌یابد. به عبارت دیگر، افراد موظفند قبل از عرضه یک کالا به بازار، اقدام به دریافت شناسه کالا نمایند. صدور شناسه کالا یکی از راه‌های تشخیص کالاهای قاچاق از غیرقاچاق است و مقامات مربوطه از این طریق به ردیابی کالا از مبدا تا مصرف‌کننده می‌پردازند.

فرایند صدور شناسه کالا به این صورت است که در ابتدا مالک یا تولیدکننده کالا، اطلاعات توصیفی و شناسایی کالا را شامل مشخصات، مدل، برند و دیگر مشخصه‌های آن را در سامانه ثبت می‌کند. سپس بر اساس این اطلاعات، سامانه یک شناسه یکتا به آن کالا اختصاص می‌دهد.

شناسه کالا سامانه مودیان

کلام آخر

شناسه خدمت در سامانه مودیان یک کد یکتا است که برای رهگیری صورت حساب‌های الکترونیکی مودیان کالا و خدمات ارائه شده در سطح کشور استفاده می‌شود. بر اساس دستورالعمل های سازمان مالیاتی کشور، صاحبان کسب و کار موظف به صدور صورت حساب الکترونیکی هستند. اما باید توجه داشت که دریافت شناسه خدمت و صدور صورت حساب الکترونیکی تنها یک بخش از وظایف مالیاتی مودیان است و باید سایر وظایف مربوطه را نیز در مهلت تعیین شده انجام دهند تا از جریمه‌های سنگین جلوگیری شود.

در برخی موارد، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری می‌تواند به صاحبان کسب و کار در این زمینه کمک کند. دریافت شناسه کالا و خدمات، یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از کسب و کارها در اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان با آن روبرو هستند. صاحبان و مدیران کسب و کار معمولاً با تردیدهایی درباره نحوه و روش دریافت آن مواجه می‌شوند. به همین دلیل، شرکت حسابداری و خدمات مالیاتی پارس حسابان ماندگار اطلس به منظور حل این مشکل، به مودیان عزیز مشاوره دریافت شناسه کالا و خدمت ارائه می‌دهد. تیم متخصص ما با تعهد به ارائه خدمات با کیفیت، پاسخگویی به تمامی نیازهای شرکت‌ها و افراد در زمینه امور مالیاتی، خدمات حسابداری، و مشاوره مالیاتی در منطقه کرج می‌باشد.

شماره تماس :

شرکت حسابداری در کرج 09129153507

شرکت حسابداری در کرج 09373706567

  026-34251572

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *